Sunday, May 30, 2004

امروز با دو تا از بچه‌ها رفتیم دانشکده فیزیک با دکتر رحیمی‌تبار که گفته تا 10 روز دیگر به احتمال زیاد در مرکز ایران زلزلهء بزرگی می آید صحبت کنیم. خودش نبود با یکی از دانشجوهای دکترا که باهاش کار می‌کند حرف زدیم. خیلی خونسرد بود. گفتیم که این خبر زلزله که می‌گویند هست؟ گفت طبق تحقیقات ما (یک مقداری هم حرف فنی زد) تا 10 روز دیگر این احتمال هست، اما اگر از دوشنبهء بعد بگذریم این خطر فعلی رفع می‌شود. پرسیدیم "چه کار می‌شود کرد برای اطلاع‌رسانی و چه کار کردید؟" گفت "به دوستان، آشنایانتان بگید" گفتیم "پس بقیه چی؟" گفت "دانشکده فیزیک مسولیت حقوقی این موضوع را نمی‌پذیرد و اصلا اعلام رسمی آن می‌تواند به جرمی شبیه اقدام علیه امنیت ملی تبدیل بشود، اما در حال رایزنی هستند که صدا و سیما در صورتی که این‌ها توانستند 5 دقیقه قبل از زلزله بفهمند آن را اعلام کند" همین طور گفت "این نتایج تنها از تحقیقات ما نیست، دکتر رحیمی‌تبار از نتایج تحقیقات کشورهای دیگر استفاده کردند و تنها کار ویژه‌ای که انجام دادند شاختن دستگاهیه که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و قبل از وقوع زلزله alarm می‌دهد، حالا این alarm نشان نمی دهد که 5دقیقه به زلزله مونده، نیم‌ساعت یا دو روز ، اما زلزلهء جمعه را 15 دقیقه قبل alarm داده است".
به هر حال کلی جو دانشگاه به هم ریخته است، با توجه به این‌که شنبه امتحان‌ها شروع می‌شوند حتی رفتن شهرستانی‌ها هم منتفیه. هر چند تعدادی از بچه‌ها می‌گویند باید درخواست تعویق امتحان‌ها را بدهیم و اگر نپذیرفتند سر جلسه نرویم. این دومی با توجه به این که داریم از شریف حرف می‌زنیم مثلا نه امیرکبیر به نظرم منتفیه، هدف از اولی هم اینه که به جامعه هشدار داده بشود چون وقتی ببینند شریف تعطیل کرده بقیه هم این کار را می‌کنند که به طور بدیهی همین هدف (که با توجه به جو جامعه قابل حصوله) منتفیش می‌کند.
عصر هم بچه‌ها رفته بودند با یکی دیگر از کسانی که با دکتر کار می کند حرف زده بودند، پرسیده بودند مگر نمی‌گویند پیش‌بینی زلزله غیرممکنه؟ (برای مثال کسانی که از ژئوفیزیک دانشگاه تهران آمده بودند بخش خبری دیشب شبکه دو) گفته "نه غیر ممکن اینه که بگی در فلان ساعت در فلان مکان با فلان ریشتر زلزله میاد وگرنه تحقیقات به این صورت در همه جا هست"
فعلا به هرکس می‌توانید بگویید مراقب باشند تا دوشنبه.