Wednesday, August 22, 2012

مهم "زبان فرانسه" است و لاغیر

کمتر از دوهفته دیگه انتخابات مجلس کبکه. دولت فعلی لیبرال به شدت به دلیل فساد مالی زیرفشاره. از طرفی تقریبن تنها حزب غیراستقلال طلب همین حزب لیبرال است. انگلیسی زبان‌های کبک موندن بین یک حزب فاسد و همه حزب‌های جدایی‌طلب.

از همه بدتر حزب کبک که الان حمایت دانشجوهای شاکی از بالا رفتن هزینه‌ها را دارد. این حزب کبک بدجوری من را یاد وطن می‌اندازد کافیه جای"زبان فرانسه"را با "دین" عوض کنیم مثل این جملات خانم رئیس حزب:
"پیام باید روشن باشد: در کبک ما به فرانسه زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم، و ارتباط برقرار می‌کنیم"،
یا
."در دو سال اخیر تعداد کسانی که در مغازه‌های مونترال به فرانسه خوش‌آمد می‌گویند از 89 به 74 رسیده" 
یکی از اولین کارهایی هم که در راس برنامه‌هاشون قرار دارد این که "بچه‌های خانواده‌های فرانسه‌زبان حق نخواهند داشت دوران پیش‌دانشگاهی را به انگلیسی بگذرونند" دلیل؟ "چون باید به سمتی برویم که کارها به فرانسه انجام بشود". حالا بیا برای خانم توضیح بده ببین عزیز من داری راه را برعکس می‌روی، صنعت را فرانسه کن ملت کار کردن به فرانسه را یاد می‌گیرند، نه این که آدم‌های فرانسه زبان را از کارهای موجود دور کنی.
از آن طرف الان کانادایی‌ها هم دل خوشی از کبک ندارند. یک آمارگیری نشون داده اگر امروز رفراندم بگذارند که آیا کبک را از کانادا بندازیم بیرون؟ تقریبن یک نفر از هر چهار نفر موافقه، یعنی بی‌هیج تلاشی بیست‌وپنج درصد. دلیل؟ دولت کانادا در ده سال اخیر بیشترین کمک مالی را بین استان‌ها به کبک کرده ولی هنوز این جماعت ساز جدایی می‌زنند. بماند که با همه این کمک‌ها هنوز کبک بیشترین میزان بدهی را داره.
اما این‌ها مهم نیست؛ مهم قرض دولتکبک نیست، بیکاری نیست، شرایط بد درمانی نیست، وضعیت فاجعه‌بار جاده‌‌ها نیست. مهم "زبان فرانسه" است. 

5 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

تست

azam said...

test

سروش said...

خیلی عالی نوشتی. همین رو به زبان انگلیسی با فرانسوی بنویس و برای یک روزنامه کانادایی یا کبکی بفرست. کلی استقبال میشه

سروش said...

البته اون قسمت مربوط به ابرانش رو باید شفاف تر بنویسی که کانادایی ها بفهمند