Saturday, October 07, 2006

لطفن بگید به نظر شما کسی که می گه "من از عرب‌ها متنفرم" نژادپرست هست یا نه؟ من دارم سعی می‌کنم به هم خانه‌ای هام این را بگم و هر دو به شدت اعتقاد دارن که این جمله نژادپرستانه نیست.

پ.ن. هم خانه ای ها از ایران و موریتانی هستن.

11 comments:

Anonymous said...

نه خب اگر دقیقش را بخواهین نژاد پرست نیست بلکه «نژاد متنفر» یا یک همچنین چیزی شاید بهش گفت! (شوخی میکنم!) چون احتمالا اون همخونه‌ای‌ها علاقه‌ای به ایرانی‌ها هم ندارند هر چند که چلوکباب زیاد دوست دارند. (حالا نه که خودم هیچ مشکلی ندارم :))‌)

Baroon said...

بله نزاد يرستانه است ... راحت ميشه از جمله ما و عربها فرهنك متفاوتي داريم يا خلق و خوي متفاوتي داريم استفاده كرد به جاي اعلام تنفر به معني متبري شدن از اونها !!

shadidan said...

نه لزوماً. من از "نژادپرست" بودنِ فردِ الف بیشتر اعتقاد به برتریِ زیست‌شناختی (به معنای عام) یا اخلاقیِ یک نژادِ خاص [معمولاً نژادِ خودِ الف!] را می‌فهمم تا نفرت‌اش از نژادهای دیگر را. (ممکن است بر آن باشم که ژاپنی‌ها از هم‌نژادانِ من باهوش‌تر و قوی‌ترند، و در اخلاق هم به‌شدت نسبی‌گرا باشم، اما از ژاپنی‌ها متنفر باشم. تنفرم مرا نژادپرست نمی‌کند—یا به هر حال نژادِ-خودم-پرست نمی‌کند.) / به نظر می‌آید که هر آدمِ حسابی‌ای باید دست‌کم در ذهن‌اش کسی را تحقیر کند که می‌گوید از عرب‌ها متنفر است؛ اما شاید دانستنِ وضعِ گوینده در قضاوت‌مان اثر کند: تا حالا چند عرب دیده است؟ چقدر با عرب‌ها زندگی کرده است؟ با تاریخ‌شان و با ویژگی‌های مشترک‌شان چقدر آشنا است؟

Anonymous said...

به نظر من هست. حالا ممکنه بگن اعتقادشون رو عملی نکردن (به کسی ظلم نکردن) یا اینکه هرکسی از این احساس‌ها داره ولی به هر حال این جمله نژادپرستانه‌است (ترجمه فارسیش زیاد خوب نیست چون ممکنه نژادی رو نپرستی! ولی racist یعنی از روی نژاد قضاوت کردن هست)
دلایل اونا رو هم بگو که چرا می‌گن نیست.

Anonymous said...

منالبته فکر کنم نژاد پرستانه باشه!الان نگاه کنید! ببینید! اسب عرب چقدر خواهان داره خودش تنهایی! یا مثلا توتون میوه ای عرب رو برید تو کارش .اینا همه نشون دهنده اینه که ما بایدبدونیم وخدانکرده چیزی نگیم که به شرافت اعراب بر بخوره و اونا رو تبعیض نژادی کنه
وگرنه تراجدی پیش میاد من دیگه حرفی ندارم شما هم برو بخواب

Anonymous said...

I think the most important thing is that you have a good view of life, from your room's window!

Saeed said...

هست! نه خداييش هست ديگه! (-B

Anonymous said...

نژاد پرستی که فقط برتر دونستن نژاد خود فرد نیست بلکه تحقیر کردن یه نژاد دیگه رو هم شامل میشه. حالا اگه ایرانیها از عربها بدشون بیاد کلی دلیل هست اما این موریتانیایی عزیز چرا به عربها گیر داده؟

Anonymous said...

خیلی بدیهیه که هست .هیچ شکی درش نیست. این که یک دسته آدم را بیاندازی توی یک سطل تنفر باید همه اونها و (نه اغلبشون) یک خصوصیت قابل تنفر داشته باشند که در اون صورت بهتر بگی از آدم هایی که این طورین متنفرم . این که با یک نژاد یا اسم دعوا داشته باشی عین تعریف نژاد پرستی است. البته از هم خونه ای تون که ادعای انتلکتولی می کنه خیلی بعید بود.

Anonymous said...

be onvane ye ham khonei mitoonam begam ke nist :P

Unknown said...

بله، نژادپرستانه هستش، و بدتر اینکه تعصبی هستش