Sunday, October 15, 2006

در مورد پست قبل

جریان از این قرار بود که من گفتم فلانی عربه و از این جا بحث شروع شد. دوستان اعتقاد دارن که عرب ها را دوست ندارند اما چون دوست عرب دارند پس نژادپرستی(که به قول رویا این جا خیلی هم کلمه مناسبی نیست چون بیشتر منظور تنفر از یک نژاد دیگر است ) مطرح نیست. دلایل دوست نداشتن دوست ایرانی که کاملن شبیه دلایلی که همیشه می شنویم که ما گل و بلبل بودیم و این اعراب زدن داغونمون کردن. دلایل دوست موریتانیایی هم دقیقن همین بود(در جواب عباس که پرسیده بود ما حالا دلیل داریم اما اون موریتانیاییه چی؟ اگر دقت کنی یک جورایی داری نژاد خودت را برتر در نظر می گیری). یک دلیل دیگر دوست نداشتن هم این بود که هر جای دنیا که جنگ هست اعراب درش نقش دارن. و وقتی مثال نقض میاری جواب اینه که خب آن ها هم مسلمونن و فرهنگ اعراب روشون اثر کرده. و حالا دلایل دیگر.
یک توضیح بدهم که من با این که کسی فرهنگ دیگری را دوست نداشته باشه مشکل ندارم و این را طبیعی می دانم(مثلن من فرهنگ غذا خوردن چینی ها را دوست ندارم) اما به نظرم این متفاوته با این که بگی من از چینی ها بدم میاد. با این دومی داری می گی من از یک چینی به خاطر نژادش بدم میاد(حالا البته معمولن آدم ها این را اضافه می کنند که البته این فقط احساسم هست و روی رفتارم اثر نمی گذاره مثلن دوست چینی دارم یا ...).

3 comments:

Anonymous said...

سلام
من اعتقادم اينه كه اصولا آدم به طور ذاتي بقيه آدمها و نژادها رو توي ذهنش گروه بندي ميكنه و به هر گروه بر اساس تجربه و شنيده ها يك سري خصوصيات ميده. مثلا وقتي شما از غذا خوردن 10 تا چيني بدت بياد، اينو به 1 ميليارد چيني هم خود بخود نسبت ميدي (حتي ممكنه به بقيه آسيايي ها هم نسبت بدي). اين يه چيز كاملا طبيعيه به نظر من و همه آدمها اين كارو ميكنن. مطمنا بقيه ادمها هم بسته به تجربيات و شنيده هاشون براي ايراني ها يك سري خصوصيت كلي در نظر ميگيرن كه ممكنه شامل حال يك تعداد كمي ايراني بشه. در مورد احساس ايراني ها از عرب ها هم ميشه مثال الان فلسطيني (يا لبناني) ها و اسراييلي ها رو زد. فكر ميكنيد تا چند نسل ديگه فلسطيني و لبناني ها از اسراييلي ها بدشون بياد؟

Anonymous said...

Be nazare man hame kasani ke gheiraz irania va mosalmoona bashan, past va past fetrantand va chon inghade namard va ahmaghan bayad sareshon ro labe baghche ba panbe pir pir kard.

Anonymous said...

من یه سؤال غیر از سؤال تو دارم. جدای از اینکه نژادپرستی هست یا نه به نظر میاد بدیهی فرض کردی که ارزشگزاری منفی روش بکنی. من می پرسم اگه یه نفر از عربها واقعا بدش بیاد و اسمش هم هر چی -مثل نژادپرستی- باشه -مثل من- آیا این عیبی داره؟ تا وقتی در حد اظهار نظر باشه و تبلیغی در کار نباشه و به عمل منتهی نشه چه عیبی داره.
صرفا اظهار عقیده است.